Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Jeske Becker - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Jeske Becker - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun!

Door: Jeske

Blijf op de hoogte en volg Jeske

26 Februari 2013 | Indonesië, Manado

Selamat malam!

Zo, en weer een week voorbij! Het is zelfs zo dat morgen al precies een maand van onze reis erop zit! Niet normaal.

Vorige week hebben we bij groep 4 en de kleuters gezeten. De kleuters wilden we eigenlijk eerst les gaan geven, vanwege de taalbarrière , alleen de groep 4 die we gezien hebben, heeft echter onze voorkeur. Dit omdat we een project over het milieu willen opstarten, vanwege het ik-flikker-alles-wel-op-straat-of-in-de-zee-gedrag wat hier het gros van de bevolking heeft. Zonde van de natuur! Wij denken dat dit met groep 4 een leuk en leerzaam project gaat worden. Ook willen we met een groot gedeelte van de school een flashmob maken. We willen met groep 4 beginnen om de dans aan te leren en dit uitbreiden naar andere klassen. Heel leuk om naar een mooi eindresultaat te werken!

Woensdag was de laatste dag dat Patrick in Manado zou zijn, dus hebben we nog een hapje met hem gegeten en natuurlijk veel gekletst! Goed dat hier de rust weer in komt wanneer Patrick naar Java vertrekt ;). We wilden na het eten nog wat drinken in een kroegje en we vonden er een tegenover het hotel van Patrick. Het zag er gezellig uit en het was er ook druk (natuurlijk met Karaoke). Heel enthousiast kwam een meisje ons de drankenkaart brengen. Patrick en ik waren er snel uit: Bier! Nadia en Laura hadden ook wat gekozen en vroegen dit aan het meisje. Na wat twijfelen en navragen kwam ze helaas met het antwoord dat ze geen sterke drank meer hadden. Patrick en ik vroegen ons bier en ook hier kwam het bedroevende antwoord: 'Nee, 't is op'. Conclusie van dit verhaal: We zijn bij een kroeg geweest waar ze GEEN drank hadden. Dan doe je toch iets verkeerd, lijkt me. Gelukkig snapten ze het bij het hotel van Patrick al iets beter. Ook hier hadden ze geen sterke drank, maar ze hadden in ieder geval wel prioriteit 1: Bier!

Vanaf donderdag kwam er dus de rust weer in en was er ein-de-lijk tijd om aan ons scriptie te werken. Vrijdag heb ik dan ook een gedeelte naar mijn begeleider gestuurd, dus ik ben benieuwd naar de reactie.

Dit weekend zijn we niet echt weggeweest, vanwege de Chinese optocht op zondag. Vrijdag wilden we kijken of het uitgaansleven in Manado iets was. Van tevoren waren we al ingelicht dat het HaHa Cafe wel leuk was, maar helaas stonden we voor een gesloten deur, vanwege een kapot licht. Jammer!
Maar, niet getreurd, we zagen om de hoek nog een cocktailbar die we natuurlijk niet af konden slaan. Al met al toch een mooie avond gehad!

Zaterdag zouden we eigenlijk aan school gaan werken, maar Laura en ik hebben onze kamers naast een zaal waar meetings worden gehouden. Dit keer was het een soort college (vrijdag was dit ook al) over hoe je het beste presenteert. In principe allemaal prima, als de muurtjes hier niet van dunne latjes waren gemaakt en ze niet om de 10 minuten RETEhard een stukje muziek lieten horen, waardoor alles in je kamer begint te trillen! Ik zeg: Niet best voor je concentratie. Vrijdag had ik al aan Jan gevraagd of dit zaterdag ook zou zijn en hij had helaas een bevestigend antwoord; het zou van 10.00 tot 19.00 zijn. Dat betekende dus 9 uur in de herrie zitten. Gelukkig kreeg Nadia een sms'je van haar tante of we mee naar het strand gingen. Graag! Laura ging toch de strijd aan met het lawaai (held!) om wat mailtjes de deur uit te doen en haar blog bij te werken, dus Nadia en ik zijn met z'n tweetjes meegegaan. Wat een heerlijke dag was dat! De zon was rijkelijk aanwezig, dus mijn huid is die dag van wit naar rood gegaan.
Eenmaal terug wilden we graag pannenkoeken bij Mr. Pancake, maar toen we daar aankwamen hadden we niet echt zin meer in pannenkoeken, dus heb ik mezelf verwend met een kip cordon bleu (!).

Zondag hebben we rustig aan gedaan en om 16.00 stonden we klaar voor de optocht. Eigenlijk dacht ik het in het begin het te kunnen vergelijken met d'n opstoet van Kruikenstad, maar 't was net effe wat anders.
Ze vierden, zoals Jan vertelde, Heilgendag. Mannen werden in trans gebracht of deden dit zelf en werden door de opstoet gedragen op een soort koets. De mannen in trans sloegen zichzelf met een zwaard tegen hun blote rug en haalden ijzeren pinnen door hun lip. Dit kregen ze door van de goden. De reden hiervoor was dat ze de fouten die door de mensen in de omgeving waren gemaakt, hierdoor goed te maken. En geloof het of niet, het zou een eer zijn om dat te doen. Mijn niet gezien. Al met al weer een aparte, indrukwekkende ervaring!

Deze week gaan we naar de groep 4 om daar te starten, leerlingen te bespreken met de juf en ideeën van onze projecten te delen, zodat we daar zo spoedig mogelijk mee kunnen beginnen. Ook heb ik gisteren en vandaag alweer 2 opdrachten af kunnen vinken van mijn lijstje die ik nog moest maken voor school.
Volgende week is het tentamenweek, dus voor ons betekent dat vakantie! De directeur zei dat we te veel afleiding zouden zijn voor de kinderen, wat ik wel begrijp. Het is namelijk nog steeds zo dat de kinderen door het dolle zijn als wij binnenstappen.
Dus, hebben we, naast ons weekendje Lembeh die we al hadden gepland ter ere van Laura's verjaardag vrijdag, een weekje Togian-eilanden gepland. Dit schijnt een supermooi gebied te zijn om te snorkelen, relaxen en gewoon te genieten. Mooi vooruitzicht dus!

Nu is het voor mij tijd om te gaan eten en daarna gaan we lekker naar de bios, dus ik wens jullie nog een fijne avond!

Ciao! X

  • 26 Februari 2013 - 11:55

    Miranda:

    weer een leuk verhaal...! Geniet er van! Xx

  • 26 Februari 2013 - 12:33

    Patrick:

    Fijn dat het weer rustig is daar! Als ik tijd heb vlieg ik nog een keer op en neer voor een dagje praten en eten, praten en eten, praten en eten.... ;-). Take care, have fun!

  • 26 Februari 2013 - 16:25

    Ivo:

    Je kunt natuurlijk ook aan je scriptie gaan werken ipv snorkelen... :-P

  • 26 Februari 2013 - 19:35

    Yvonne:

    Ik ben helemaal niet jaloers of zo... Klinkt goed allemaal! X vanuit het koude Utrecht!

  • 26 Februari 2013 - 21:38

    Papa:

    hoi Jes,
    Wat vervelend dat je steeds maar afgeleid bent door lawaaierige buren of verleid wordt door tropische eilandjes. Jij kunt er natuurlijk niks aan doen dat de directeur je weer een weekje met vakantie stuurt.
    Zal een korte scriptie worden !!!!! advies plak er maar wat foto's bij van je snorkelmomenten heb je nog enige kans dat je ermee wegkomt.
    Pech zeg dat je nu al de voorraad alcohol in Manado er door heen gejaagd hebt, dacht dat je wat voor ons zou bewaren
    Geniet er maar volop van want de tijd vliegt, werk ze en doe je vriendinnen de groeten
    xxx papa

  • 26 Februari 2013 - 23:47

    Carla:

    Aan het verhaal van papa is weinig toe te voegen.
    Heel leuk om de foto's te zien waar je samen met de kinderen op staat. Geniet ze! Dikke kus xxx
    P.S. Papa is ook maar aan een pilsje begonnen, samen met Roel:)

  • 03 Maart 2013 - 13:50

    Erna:

    Inderdaad heel leuke foto's met de kinderen!
    En wat jammer dat je een week niet op school terecht kunt. Moet je wéér uitwijken naar een
    tropisch eiland (haha) !!!!
    Pas maar op dat je niet overwerkt raakt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 17206

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 04 Juni 2013

Indonesia 2013

Landen bezocht: